Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

چرا اضافه کردن محصولات همیشه بهترین راه رشد نیست

۹ شهریور ۱۳۹۷
23 بار
بدون نظر


گسترش و متنوع سازی محصولات همیشه استراتژی جذابی به نظر می‌رسد، ولی لزوماً کسب‌وکار را در مسیر رشد مثبت قرار نمی‌دهد.

در سال ۲۰۰۶، مک‌دونالد با کاهش شدید رشد مواجه شد. این فست‌فود زنجیره‌ای، به این نتیجه رسید که مشکل، از منوی محدود رستوران‌های آن است. بنابراین آیتم‌های مختلفی را تست کرد و سرانجام، تعداد محصولات خود را دو برابر کرد. ولی تغییری در فروش احساس نمی‌شد. درنهایت سال ۲۰۱۶، مک‌دونالد راه دیگری را در پیش گرفت، یعنی به اصول اولیه بازگشت. این شرکت اکثر اقلام اضافی را حذف کرد و به‌جای آن، پیشنهادات صبحانه‌ی محبوب خود را گسترش داد. سرانجام فروش افزایش یافت. با همان تعداد فروشگاه، درآمد ۶ درصد بالا رفت و قیمت سهام ۴۰ درصد رشد کرد.  

به نظر می‌رسد چیزی که مشتریان می‌خواستند، یک منوی گسترده نبود. آن‌ها می‌خواستند صبحانه، در تمام طول روز سرو شود. واقعیت این است که مدیران این درخواست را شنیده بودند، اما آن را نادیده گرفته بودند. چراکه این امر، مستلزم ارتقا دادن و تنظیم مجدد آشپزخانه‌ها بود. درحالی‌که اضافه کردن اقلام ناهار و شام، به تغییرات نسبتاً کمتری نیاز داشت.

Adding More Products MCDONALD

مدیران تنها زمانی حاضر شدند صبحانه را گسترش دهند که راه‌حل کم‌هزینه‌تر آن‌ها شکست‌خورده بود. اما به‌منظور ایجاد این تغییر، آن‌ها باید ابتدا منوی خود را ساده‌تر می‌کردند. در غیر این صورت همه‌چیز شلوغ، بی‌نظم بی‌هدف می‌شد. آن‌ها مجبور بودند مرتب کار کنند، یعنی پیش از اینکه تلاش‌های جدید رشد را آغاز کنند، عملیات خود را ساده و مؤثر کنند.

نکته: رشد زمانی افزایش می‌یابد که همه‌چیز را برای مشتریان ساده‌تر کنید، نه برای خودتان.

مشکل اصلی و پنهان مک‌دونالد، نگاه داخل به خارج بود: چیزی که با زیرساخت‌ها و عملیات فعلی همخوانی داشت. مک‌دونالد، به حرف مشتریان گوش می‌داد، اما تنها به قسمتی توجه کرد که با قابلیت‌های فعلی قابل‌اجرا بود. توسعه‌ی منوهای ناهار و شام کار ساده‌ای بود، چراکه برخی از مشتریان به دنبال منوی سالم‌تر و متنوع‌تر و آیتم‌های خاص بودند.

چشم‌انداز بیرون به داخل، به مک‌دونالد کمک کرد تا اثرات منوی گسترش‌یافته بر تجربه‌ی مشتری را درک کند. درحالی‌که برخی از مشتریان از افزایش گزینه‌های قابل انتخاب استقبال می‌کردند، بسیاری از آن‌ها هم از جریان آهسته‌ی سفارش گیری (مخصوصاً در مسیرهای پر رفت‌وآمد) خسته شده بودند. چراکه آماده شدن آشپزخانه، پیچیده‌تر شده بود و این موضوع قابل‌اجتناب نبود. ازآنجاکه سرعت همیشه مزیتی رقابتی بود، این اثر از اهمیت بالایی برخوردار بود و مسلماً به لغو بسیاری از سفارش‌های جدید منجر می‌شد.

نکته‌ی مهم این بود که مک‌دونالد در گروه «فست‌فودها» رقابت می‌کرد. یعنی جایی که بیشتر مشتریان، رستوران را به‌عنوان راهی سریعی برای صرف غذایی خوشمزه و مقرون‌به‌صرفه می‌بینند. تقاضا برای صبحانه‌ی تمام‌روز، یک تقاضای واقعی و ریشه‌ای بود.مک‌دونالد می‌توانست این خواسته‌ی مشتریان را بدون کاهش سرعت خدمات، برآورده کند.

McDonald

گسترش محصولات غالباً به‌عنوان راهی برای افزایش رشد شناخته می‌شود، اما درعین‌حال پیامدهای ناخواسته‌ای را برای دیگر جنبه‌های کسب‌وکار در پی دارد، نظیر مرکزیت تجربه‌ی مشتری در گزاره‌ی ارزش شرکت. درحالی‌که حاضر در بسیاری از صنایع، گسترش محصولات و پیشنهادات، راهکار بهینه‌ای نیست. یکی از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌داد که ۶۴ درصد از مصرف‌کنندگان متمایل بودند پول بیشتری بپردازند تا تجربه‌ی ساده‌تر و راحت‌تری داشته باشند. ن

کته‌ی کلیدی این است که استراتژی‌های رشد، باید با شرایط کنونی شرکت، به‌ویژه وعده‌های برند و بازار هدف آن متناسب باشند. زمانی که یک شرکت، استراتژی متناسب با زمینه و ارزش خود را تنظیم می‌کند، می‌تواند مراحل مختلفی را برای پیاده‌سازی آن ترتیب دهد.

THE MCDONALD’S SYSTEM, 1955

حتی زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند پیشنهادات محصول خود را گسترش دهند، اهمیت آماده‌سازی و ترتیب داخلی، بیش از نوآوری است. سال ۲۰۱۵، شرکت PayPal، غول پرداخت‌های الکترونیکی؛ خود را در یک تقاطع تصمیم‌گیری دید. این شرکت یکی از ستاره‌های انفجار دات کام بود و درنهایت سال ۲۰۰۲، به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار به Ebay فروخته شد. در این شرایط بود که پی‌پال به رهبر بازار پردازش پرداخت‌های تجارت الکترونیک تبدیل شد، اما تا سال ۲۰۱۵، رقبای بسیار قدرتمندی داشت. eBay تصمیم گرفت پی‌پال را کنار بگذارد و از سال ۲۰۲۰، از یک پردازشگر پرداخت دیگر استفاده کند. شرکت تازه مستقل شده‌ی PayPal، یا باید مسیر رشد فعلی خود را حفظ می‌کرد یا به چیزی جدید متعهد می‌شد.

 رهبران شرکت که متقاعد شده بودند بازار پردازش تجارت الکترونیک آمریکا اشباع‌شده، راه دوم را در پیش گرفتند. آن‌ها می‌خواستند به‌جای «یک دکمه در وب‌سایت»، پلتفرمی داشته باشند که از طریق آن انواع خدمات مالی را به مشتریان ارائه کنند. رسیدن به این جایگاه؛ مستلزم این بود که مشتریان آینده‌ی خود را بشناسند. یعنی این مشتریان کجا هستند و احتمالاً چه خدماتی می‌خواهند.

پی‌پال با متمرکز شدن روی چیزی که آن را «مشتریان بدون بانک یا مشتریانی که خدمات مناسب دریافت نکرده‌اند» می‌نامید، گام بزرگی برداشت. این شرکت در سازمان‌دهی مجدد، کسب‌وکار خود را به دو گروه اصلی تقسیم کرد: مشتریان و تجار. هر یک از این دو گروه باید محصولات خود را به شیوه‌ای توسعه می‌دادند که رضایت مخاطبان خود را به دست آورند.

PayPal

این تصمیم به پی‌پال کمک کرد در فضای نوظهور و سریع فین‌تک، به رقابت بپردازد. پیش‌ازاین در سال ۲۰۱۳، PayPal شرکت والد Venmo، اپلیکیشن تلفن همراه پرداخت پول را به مالکیت خود درآورده بود. کاربرانی که از Venmo استفاده می‌کردند، نیازی به حساب بانکی نداشتند. حالا این خدمات برای برنامه‌های جدید، بسیار سودمند بودند. از طرف دیگر گروه مصرف‌کننده، شرکت Xoom را خریداری کرد که درواقع، وب‌سایتی برای تسهیل انتقالات بین‌المللی بود. هم‌زمان، گروه تجار نیز Working Capital را توسعه داد که راهکاری درون شرکتی، برای وام‌های کسب‌وکارهای کوچک بود. همه این تلاش‌ها به این دلیل امکان‌پذیر بود که شرکت، عملیات خود را غیرمتمرکز کرده بود و صرفاً از دو گروه فوق پشتیبانی می‌کرد. حالا آن‌ها می‌توانستند روی میلیاردها مشتری آنلاین بعدی خود تمرکز کنند.

سرمایه‌گذاران نسبت به این استراتژی خوش‌بین نبودند و سهام شرکت هم در طول دو سال، تغییری نکرده بود. اما رویکرد جدید به یک پویایی مداوم تبدیل شد و شرکت در مسیر رشد قرار گرفت. سال ۲۰۱۷، حجم کل پرداخت در سراسر شرکت پی‌پال، ۲۵ درصد افزایش یافت و باعث شد قیمت سهام آن‌ها دو برابر شود. پی‌پال با سازمان‌دهی مجدد سیستم خود، فرصت رشد فوق‌العاده‌ای را در اختیار کارمندانش داد.

بهبود رشد شرکت، مستلزم تصمیمات هوشمندانه و چشم‌انداز خارج به داخل است. این بدان معنی نیست که صرفاً مشتری محور باشید. شما باید حرکات استراتژیک خود را اصلاح کنید تا بهترین خدمات را به مشتریان فعلی و آینده ارائه کنید. به‌علاوه، باید در برابر این وسوسه مقاومت کنید که همه‌چیز را روی مشتریان امتحان کنید، به این امید که یکی از پیشنهادات شما مؤثر واقع شود.

از حرکات جذابی که در بلندمدت پیامدهای منفی به دنبال دارند، اجتناب کنید. هنگامی‌که یک استراتژی هجومی را در پیش می‌گیرید، به ترتیب و تسلسل قدم‌های خود توجه کنید تا مانع از خستگی سازمان و مشتریان شوید. شما در هر مرحله از برنامه‌ریزی استراتژیک، به تفکر دقیق خارج به داخل نیاز دارید. شاید اجرای این رویکرد ساده نباشد، ولی رشد صعودی شما را تضمین می‌کند.


کشف کانال های مخفی بین جمجمه و مغز

۹ شهریور ۱۳۹۷
24 بار
بدون نظر


پژوهشگران از کشف کانال‌های ریزی بین مغز استخوان جمجمه و پوشش خارجی مغز خبر داده‌اند که در انتقال سلول‌های ایمنی نقش دارند.

آیا می‌دانستید که کانال‌های ریزی در مغز شما وجود دارد؟ این چیزی است که پژوهشگران در موش و انسان پیدا کرده‌اند؛ کانال‌های ریزی که مغز استخوان جمجمه را به پوشش مغز متصل می‌کنند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که این کانال‌ها احتمالا مسیر مستقیم انتقال سلول‌های ایمنی از مغز استخوان به مغز در موارد ایجاد آسیب مغزی می‌باشند. قبلا دانشمندان فکر می‌کردند سلول‌های مربوط به سیستم ایمنی از بخش‌های دیگر بدن از طریق جریان خون برای برخورد با التهاب مغزی در نتیجه‌ی سکته، جراحت یا بیماری‌های مغزی، انتقال پیدا می‌کنند. اما کشف جدید نشان می‌دهد که این سلول‌ها همه دارای یک مسیر میان‌بر هستند.

مقاله‌های مرتبط:

این کانال‌های ریز، زمانی کشف شدند که گروهی از پژوهشگران در پی فهمیدن این موضوع بودند که آیا سلول‌های ایمنی تحویل داده شده به مغز به دنبال سکته یا مننژیت، از جمجمه یا از استخوان درشت‌نی که در پا قرار دارد، منشا می‌گیرند. سلول‌های ایمنی ویژه‌ای که پژوهشگران آنها را دنبال کردند، نوتروفیل‌ها بودند؛ نخستین پاسخ‌دهندگان سیستم ایمنی. وقتی چیزی از حالت طبیعی خارج می‌شود، این سلول‌ها از نخستین سلول‌هایی هستند که بدن برای دفاع به آن جایگاه می‌فرستد. پژوهشگران غشای سلول‌هایی را با مواد فلورسنت رنگ‌آمیزی کردند و این سلول‌ها را به‌عنوان ردیاب وارد مغز استخوان موش کردند. سلول‌های رنگ‌شده به رنگ قرمز به جمجمه و سلول‌های سبز به درشت‌نی تزریق شدند.

کانال های مغز و جمجمه

پس از وارد کردن سلول‌ها، پژوهشگران چند نوع التهاب حاد شامل سکته و مننگوانسفالیت را به‌واسطه‌ی مواد شیمیایی به‌وجود آورند. آنها دریافتند که در شرایط سکته و مننژیت، جمجمه بیش از استخوان درشت‌نی در فرستادن نوتروفیل‌ها به مغز مشارکت دارد. اما این جا سوال دیگری به‌وجود آمد: نوتروفیل‌ها چگونه تحویل داده شده بودند؟ ماتیاس نهرندورف از دانشکده پزشکی هاروارد گفت:

ما جمجمه را به‌طور دقیق بررسی کردیم و آن را از تمام زوایا مورد پژوهش قرار دادیم تا ببینیم نوتروفیل‌ها چگونه به مغز می‌رسند. ما دریافتیم که کانال‌های کوچکی وجود دارند که مستقیا موجب ارتباط مغز استخوان با پوشش برونی مغز می‌شوند.

کانال های مغزی

با استفاده از روش میکروسکوپی خاصی که از حمام آب برای حفظ انسجام بافت در حال بررسی استفاده می‌کند، این پژوهشگران سطح درونی جمجمه موش را به تصویر کشیدند. در این سطوح کانال‌های عروقی میکروسکوپی وجود داشتند که به‌طور مستقیم مغز استخوان جمجمه را با سخت‌شامه، غشای محافظتی مغز، مرتبط می‌کردند.

در حالت معمول، سلول‌های قرمز خون این مسیر را از غشای درونی جمجمه تا مغز استخوان می‌پیمایند؛ ولی در موارد سکته، نوتروفیل‌ها در جهت مخالف منتقل می‌شوند. البته این یافته‌ها در مورد موش بود. برای فهمیدن اینکه آیا انسان‌ها هم دارای چنینی سیستمی هستند یا نه‌، پژوهشگران بخش‌هایی از جمجمه مغز انسان را که در جراحی‌ها به‌دست آمده بود، به‌دقت مورد مطالعه قرار دادند. در جمجمه‌ی انسانی هم کانال‌هایی وجود داشت که دارای قطری پنج برابر بیش از کانال‌های موجود در جمجمه موش بودند.

این موضوع کشفی شگفت‌انگیر است؛ زیرا التهاب در بسیاری از بیماری‌های مغزی وجود دارد و این اطلاعات می‌تواند در کسب دانش بیشتر در مورد این مکانیسم‌ها کمک کند و همچنین می‌تواند به درک شرایطی نظیر بیماری ام‌اس که در آن سیستم ایمنی به مغز حمله می‌کند، نیز مفید باشد. با این حال لازم است پژوهش‌های بیشتری برای تعیین انواع سلول‌ها به غیر از نوتروفیل‌ها که از این کانال‌های کوچک استفاده می‌کنند و نقشی که آن‌ها در شرایط مختلف دارند، انجام شود.

نتایج این پژوهش در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شده‌است.


رویترز: سودآوری زد‌تی‌ای در سه‌ماهه‌ی سوم سال پس از رفع تحریم‌های آمریکا

۹ شهریور ۱۳۹۷
25 بار
بدون نظر


ZTE امیدوار است با وجود ضرر‌های سنگین در نیمه‌ی اول سال بر اثر تحریم‌ آمریکا، در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ سود قابل‌توجهی کسب کند.

ZTE چهارمین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی محصولات مخابراتی دنیا، در ماه آوریل گذشته بر اثر ممنوعیت تحمیلی ۷ ساله‌ی ایالات متحده به بحران‌‌های شدیدی گرفتار شده بود. تحریم آمریکا برای تولیدات ZTE خط تولید این شرکت را به‌مدت سه‌ماه به وضع تعطیلی کشانده بود. بنا به اظهارات مدیران مالی زد‌تی‌ای، دولتمردان آمریکا با مجازات مدیران خاطی این شرکت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره‌شمالی را نادیده گرفته بودند، به‌منظور رفع تحریم موافقت کرده‌اند.

در گزارش‌‌های تبادلات مالی تالار بورس شنزن، زد‌تی‌ای انتظار دارد پس از زیان ۷.۸ میلیارد یوآنی نیمه‌ی اول سال در سه‌ماه‌ی منتهی به سپتامبر، سود خالصی در حدود ۲۴.۲ میلیون یوآن (۳.۵۴ میلیون دلار) تا یک میلیارد یوآن (۱۴۶.۴ میلیون دلار)  کسب کند. سود خالص این شرکت در مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱.۶ میلیارد یوآن بوده است.

مدیر عامل جدید این شرکت در جلسه‌ی روز سه‌‌شنبه با سهامداران تاکید کرده بود که وضعیت تولیدات این شرکت به حالت عادی برگشته و ظرفیت خط تولید مشابه ماه‌های جولای و آگوست سال گذشته است.

گزارش ارزش سهام zte

پس از پرداخت جریمه‌ی ۱.۴ میلیارد دلاری ZTE و توافق به تغییرات اساسی در ساختار هیئت‌ مدیره‌ی این شرکت، از ماه جولای محدودیت‌هایی که منجر به ایجاد تنش در روابط تجاری چین و آمریکا شده بود، رفع شده و وضعیت کسب‌وکار این شرکت به حالت عادی شده است. کارشناسان نیز ضرری در حدود ۷ تا ۹ میلیارد یوآن برای نیمه‌ی اول سال تخمین زده‌اند.

با توجه‌های به سود و زیان‌های عملیاتی زد‌تی‌ای در مجموع برای ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ ضرر ۶.۸ تا ۷.۸ میلیارد یوآنی را پیش‌بینی می‌کند. درآمد عملیاتی برای نیمه‌ی اول سال نیز افت ۲۷ تا ۳۹ میلیارد یوآنی از پیش‌بینی‌ها را نشان می‌دهد.

شرکت‌های مستقر در شنزن و شهرک چند منظوره‌ی هوآوی در تجارت جهانی با فشار‌های فزاینده‌ای از جانب بازار‌های غربی و ریسک معامله با آن‌ها به اتهام جاسوسی برای دولت چین مواجه شده‌اند.

در همین راستا دولت استرالیا اواخر هفته‌ی گذشته اعلام کرده بود که واردات تجهیزات ارتباطی نسل پنجم را از شرکت‌های تولید‌کننده‌ی چینی ممنوع خواهد کرد.

در پی این خبر سهام زد‌تی‌ای قبل از اعلام گزارش‌های مالی در بورس شنزن ۲.۶ درصد و در تالار‌های بورس هنگ‌ کنگ تا ۱.۱ درصد افت کرد. این شرکت پیش از سرگیری عرضه‌ی سهام در ماه ژوئن در حدود ۳ میلیارد دلار ارزش بازار را از دست داده است.


باورهای اولین میلیاردر آمریکایی در کسب و کار

۹ شهریور ۱۳۹۷
28 بار
بدون نظر


راکفلر، اولین میلیاردر آمریکایی، در دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی با باورهای منحصر‌به‌فردی که در کسب و کار داشت درآمدی یک میلیاردی کسب کرد.

جان دی راکفلر (John D. Rockefeller)، اولین فرد ثروتمند آمریکایی بود که بیش از ۱۰۰ سال قبل ثروتی یک میلیارد دلاری داشت. ثروت او در زمان کنونی چیزی حدود ۲۴ میلیارد دلار می‌شود. ثروت او از نظر عددی بیشترین مقداری بود که یک فرد می‌توانست در آن زمان داشته باشد. به‌همین دلیل بود که مجله‌ی اسمیتسونین او را «ثرتمندترین مرد زمان» معرفی کرد.

راکفلر به‌عنوان یک میلیاردر طرحی را پیش‌گرفت که امروزه هم از اعتبار برخوردار است. کسب‌وکار او به نوعی شبیه ایلان ماسک در قرن حاضر بود. راکفلر از فناوری روز دنیا روی خودروهای پرسرعت استفاده می‌کرد.

مقاله‌های مرتبط:

همانند بسیاری از میلیاردرهای امروزی راکفلر مخالف عملکردهای اتحادیه‌های کارگری و شبکه‌ی امنیتی دولت بود. او موافق انحصارگری در کار و یکی از طرفداران بنیادگرایی مسیحیت نیز بود. بااین‌حال، برخورداری از این ویژگی‌ها هوش فوق‌العاده او را زیر سوال نمی‌برد. بنابراین، شاید سیاست‌های او غیرقابل تحمل به‌نظر برسد، اما باورهای او در زمینه‌ی کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت هستند.

در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به ذکر ۱۴ مورد از باورهای منحصر‌به‌فرد راکفلر از زبان خود او می‌پردازیم که تاثیر اجتناب‌ناپذیری بر موفقیت او در آن دورن داشت.

۱. روابط دوستانه‌ که در اثر کسب‌وکار ایجاد شود، بهتر از کسب‌وکاری است که در اثر روابط دوستانه تشکیل می‌شود.

۲. باید برای به‌دست آوردن بهترین، ترس از دست دادن خوبترین را نداشته باشید.

۳. هیچ‌گاه بخش فروش را سرزنش نکنید. کاهش درآمد با عملکرد نادرست مدیراجرایی ایجاد می‌شود.

۴. یک پیشگام خوب، چگونگی عملکرد افراد موفق را به افراد عادی نشان می‌دهد.

۵. زندگی‌ بدون تفریح و لذت برایم اصلا قابل تصور نیست.

۶. به جایگاه کارکردن ایمان دارم؛ چه کارکردن با فکر و چه کارکردن با دست باشد. جهان هیچ‌گاه مدیون انسان نیست که برای او شغل فراهم کند؛ اما برای او فرصتی را فراهم می‌کند تا درآمد کسب کند.

۷. ترجیح می‌دهم به‌جای آنکه از ۱۰۰درصد تلاش‌های خودم درآمد کسب کنم، از یک درصد تلاش‌‌های دیگران بهره ببرم.

۸. برای کسب‌ موفقیت، به‌جای‌ آنکه مسیرهای قدیمی و موفق قبلی را بارها طی‌کنید، در مسیر‌های جدید گام بردارید.

۹. اگر تنها هدفتان کسب ثروت باشد، هرگز به آن نخواهید رسید.

۱۰. صرف‌نظر از اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنید، انتخاب هدف واحد یکی از ضروریات اصلی موفقیت در زندگی است.

۱۱. راه کسب درآمد این است که در زمان سقوط ارزش سهام خرید کنید.

۱۲. برای رسیدن به موفقیت، خصوصیتی مهم‌تر از ایستادگی و مقاومت وجود ندارد.

۱۳. انجام‌دادن درست کارها به مسئولیت‌پذیری، استفاده از فرصت‌ها به پیگیری مستمر و داشتن مالکیت و ثروت به قبول وظایف و کارهای متقابل آن نیاز دارد.

۱۴. صرفه‌جویی امری ضروری برای سامان‌دهی درآمد است.


ایسوس در نسل جدید ذن بوک، حاشیه‌های نمایشگر را حذف کرد

۹ شهریور ۱۳۹۷
32 بار
بدون نظر


ایسوس نسل جدید لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی ذن‌بوک را به نمایشگرهایی با حاشیه‌ی فوق‌العاده باریک مجهز کرده است.

ایسوس همانند هم‌وطن خود، نمایشگاه IFA امسال را فرصت مناسبی برای رونمایی از طراحی جدید لپ‌تاپ‌های خود می‌داند. تایوانی‌ها نسل جدید ابعاد دستگاه‌های میان‌رده‌ی ZenBook را به‌لطف حذف حاشیه‌های نمایشگر، به‌میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند؛ به‌طوری که ذن‌بوک ۱۴ اینچی جدید این شرکت، بدنه‌ی کوچک‌تری نسبت به مدل ۱۳ اینچی نسل پیشین دارد.

ذن‌بوک‌های عادی ایسوس بدون درنظرگرفتن نسخه‌های پرو یا فلیپ، لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی این شرکت به‌حساب می‌آیند که Asus‌ با آن‌ها هدف برقراری تعادل بین ظاهری رده‌بالا و قیمتی معقول را دنبال می‌کند. نسخه‌ی پایه‌ی نسل جدید ذن‌بوک‌های ایسوس با قیمت ۸۹۹ دلار عرضه خواهد شد؛ اما این نسخه از ۴ گیگابایت استفاده می‌کند. خوشبختانه تایوانی‌ها مهم‌ترین بهبود‌ها را در هر سه مدل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی ذن‌بوک پیاده کرده‌اند.

Asus ZenBook

علاوه‌بر حاشیه‌های فوق‌العاده باریک، نمایشگر نسل جدید ذن‌بوک از پوششی براق به‌جای نوع مات در کنار بهبودهایی در زمینه‌ی روشنایی، دقت رنگ و کنتراست بهره می‌برد؛ ضمن اینکه وب‌کم اچ‌دی هر سه لپ‌تاپ کماکان در حاشیه‌های بالای نمایشگر قرار دارد که در کنار دوربین اینفرارد موردنیاز برای ایجاد تصویر سه‌بعدی کاربر جهت احراز هویت ویندوز هلو جای گرفته است. لولای ErgoLift همانند ذن‌بوک اس، در نسل جدید ذن‌بوک نیز با زاویه‌دار کردن کیبورد، تجربه‌ی تایپ کاربر را بهبود می‌دهد.

Asus‌ نسل جدید لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی خود را با پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ به‌طوری که بالاترین نسخه‌ی ZenBook 15 با پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7، پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050 Max-Q انویدیا، ۱۶ گیگابایت رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD با رابط PCIe عرضه خواهد شد. ذن‌بوک‌های جدید از درگاه کارت حافظه‌ی microSD، دو پورت USB-A در کنار یک پورت USB-C با قابلیت شارژ لپ‌تاپ استفاده می‌کنند.

Asus ZenBook / ایسوس ذن بوک

کیبورد ذن‌بوک‌های جدید به‌لطف پوشش فلز-مانندِ خود، کمتر از گذشته پلاستیکی به‌نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه برای نخستین بار، نور پس‌زمینه نیز به آن‌ها اضافه‌ شده است تا کار کردن با لپ‌تاپ‌ در محیط‌های تاریک، راحت‌‌تر از گذشته باشد. ترک‌پد لپ‌تاپ‌ها نیز کارکرد مناسبی دارد؛ ضمن اینکه در مدل‌های ۱۳ و ۱۴ اینچی، می‌توان از آن به‌عنوان کلید‌های NumPad یا وسیله‌ای برای ناوبری در رابط ویندوز استفاده کرد.

در حالت کلی، نسل جدید ذن‌بوک به‌لطف بهره‌بردن از بدنه‌ای فلزی، ساختار مستحکم‌تری نسبت به گذشته دارد و حاشیه‌های باریک نمایشگر نیز ظاهر مدرن‌تری به‌ آن می‌بخشد. لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس از نمایشگرهایی با نسبت تصویر ۱۶:۹ بهره می‌برند و تنها در مدل ۱۵ اینچی امکان سفارش پنل ۴K وجود دارد و دو مدل ۱۳ و ۱۴ اینچی تنها با نمایشگر فول اچ‌دی عرضه می‌شوند.

Asus ZenBook

ایسوس فروش ZenBook-‌های جدید را از ماه آینده‌ی میلادی با قیمت پایه‌ی ۸۹۹ دلار آغاز خواهد کرد.


آیا می‌توان مریخ را شبیه به زمین کرد؟

۸ شهریور ۱۳۹۷
43 بار
بدون نظر


نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی مدت‌هاست که در داستان‌های خود، تبدیل سیارات دیگر به سیاراتی قابل‌سکونت به مانند کره زمین را توصیف می‌کنند.

مدت‌هاست که ایده‌ی تبدیل مریخ، همان سیاره‌ی سرد و خشکی که امروز می‌شناسیم به سیاره‌ای قابل سکونت مانند سیاره‌ی زمین مطرح است. و مفهوم «زمینی‌سازی مریخ»، چندین دهه است که به داستان‌های علمی تخیلی و فرهنگ عامه راه یافته است. ایده‌ای که شامل تغییر جو، دما و محیط‌ سیاره‌ای دیگر است تا هر چه بیشتر به زمین شبیه شود و بتواند برای موجودات زنده از جمله انسان قابل‌ زیست شود.

احتمالا ایده‌ی زمینی‌سازی مریخ به زمانی بر می‌گردد که پرسیوال لوول، نویسنده‌ی علمی اعلام کرد، در مریخ موجوداتی مانند ما زندگی می‌کنند. لوول همچنین گفت که مریخی‌ها با استفاده از کانال‌های عظیمی در تلاش برای نجات تمدن خود هستند. کانال‌های مریخی، ایده‌ای بود که جیوانی شیاپارلی ستاره‌شناس شهیر ایتالیایی در سال ۱۸۷۷مطرح کرد. اما بعد از رفتن اولین ماموریت‌های رباتیک به مریخ، مشخص شد که در سیاره‌ی سرخ چنین کانال‌هایی وجود ندارد.

اما آیا زمینی‌سازی مریخ انجام شدنی است؟ آیا مریخ دی‌اکسید کربن کافی دارد که بتواند به جو برگرداند و محیط سیاره را گرم کند؟ پژوهشگران در بررسی‌های خود، از وجود اطلاعات ۲۰ سال اکتشافات فضایی (به‌وسیله مدارگردها و مریخ‌نوردهای متعدد) بهره بردند. اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که برای زمینی‌سازی مریخ از چه تکنولوژی استفاده کنند. به‌عنوان مثال، ماسک پیشنهاد کرد، یخ‌های مریخ را با بمب‌های اتمی بمباران کنیم تا دی‌اکسید کربن کافی برای گرم شدن سیاره فراهم شود.

قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازیم، نگاهی به اطلاعاتی که از مریخ در دست داریم بیاندازیم. امروز می‌دانیم که در مریخ، موجوداتی مانند ما ساکن نیستند، هرچند ممکن است میکروب‌هایی در زیرسطح زندگی کنند. بیش از پنج دهه ماموریت‌های رباتیک که عمدتا توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا انجام گرفتند، درک درستی از میدان مغناطیسی زمانی قوی و اکنون ضعیف مریخ به ما دادند.

علاوه بر این، اکنون شواهدی از بستر رودخانه‌های عظیم و بارش باران داریم که موجب به‌وجود آمدن دره‌های وسیع، دریاچه‌ها و کلاهک‌های یخی شدند. این کشف‌ها درک ما از محیط مریخ را تغییر دادند و باعث شدند که ‌ مریخ را سیاره‌ای پویا با تاریخچه‌ای پیچیده بدانیم.

دانشمندان در پژوهش جدید، دریافتند که قسمت زیادی از دی‌اکسید کربن کره‌ی مریخ به فضا رفته و مقادیری هم که باقی مانده بسیار اندک است. فشار جوی مریخ کم‌تر از یک صدم فشار جو روی زمین است. بنابراین، هر آب مایعی روی سطح سیاره به‌سرعت، تبخیر یا منجمد می‌شود.

برای زمینی‌سازی مریخ، نیاز به دی‌اکسید کربنی معادل ۱ میلیون کوه یخ ۱ کیلومتری است

دی‌اکسید کربن مریخ به‌صورت یخ در کلاهک‌های یخی، به‌‌صورت گاز در رگه‌های رگولیت (سنگ‌پو‌ش‌ها)، به‌صورت مواد کربن‌دار در رگولیت‌های کم‌عمق یا درون پوسته سیاره و به‌‌شکل کلاترات‌ها که دارای مولکول‌های مهمانی مانند دی‌اکسید کربن هستند وجود دارند.

اما کل گاز موجود در این منابع احتمالا کمتر از ۱۰۰ میلی‌بار (معادل فشار در صورت رفتن همه‌ی این گاز به جو سیاره) است که به‌احتمال زیاد تنها، ۲۰ میلی‌بار آن می‌تواند به‌راحتی وارد جو سیاره شود. این میزان دی‌اکسید کربن، به‌مراتب کمتر از میزانی است که بتواند محیط مریخ را به‌اندازه‌ای گرم کند که آب مایع در آن به جریان بیفتند.

برای درک دشواری زمینی‌سازی مریخ، مقادیر عظیم دی‌اکسید کربنی که انسان‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی وارد جو کردند را در نظر بگیرید. برای به‌وجود آوردن یک جو ضخیم در مریخ، نیاز به آزادسازی دی‌اکسید کربنی بیش از مقادیری است که انسان‌ها در کل تاریخ وارد جو زمین کردند. در واقع، بر اساس برآوردهای پژوهشگران، برای زمینی‌سازی مریخ نیاز به دی‌اکسید کربنی معادل ۱ میلیون کوه یخ ۱ کیلومتری است.

تصویر مفهومی از زمینی‌سازی مریختصویر مفهومی از زمینی‌سازی مریخ

ممکن است، راهکارهای دیگری بدون نیاز به مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن نیز وجود داشته باشد؛ از جمله‌ تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای که با به‌دام افتادن در جو موجب گرم شدن سیاره می‌شوند. از آنجایی که هنوز حتی اولین انسان‌ها به مریخ سفر نکردند، این کار در آینده‌ای دور امکان‌پذیر خواهد بود.

اما در یک آینده‌ی قابل‌پیش‌بینی، حداقل هر انسانی که به مریخ می‌رود، باید از لباس‌های فضانوردی استفاده کند و در اقامتگاه‌های محصور زندگی کند. درست همان‌طور که در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ برای اکتشاف ماه چنین کاری کردیم.

مقاله‌های مرتبط:

شاید بزرگ‌ترین دارایی انسان، قوه‌ی تخیل باشد. این تصورات را می‌توان به‌وسیله‌ی خیال‌پردازانی مانند دانشمندان، کارآفرینان، مخترعان یا رهبران جهان عملی کرد، کسانی که می‌توانند فراتر از محدودیت‌های فعلی ما، آینده‌ای نو و متفاوت را ببینند.

داستان‌های علمی تخیلی همچون راهنمایی برای آینده‌ای عمل می‌کنند که در آن انسان‌ها به سیاره‌ی خود محدود نمی‌شوند، سفر فضایی چیزی عادی است و ماجراجویی‌های زیادی در دوردست‌ها انتظار انسان را می‌کشد. اما برای حالا، تبدیل سیاره‌ای با محیطی ناسازگار مانند مریخ به جایی که فضانوردان بتوانند به‌راحتی بدون تجهیزات در آن به کاوش بپردازند، فراتر از توانایی‌های تکنولوژی امروزی است.

 اما در حالی که تکنولوژی همچنان به متحول کردن زندگی روزمره ما ادامه می‌دهد، شاید داستان‌های علمی تخیلی نیز به واقعیت بدل شوند و مشکلات فعلی ما برای زمینی‌سازی مریخ در نظر آیندگان، به مانند سیم تلگراف در دوران گوشی‌های هوشمند جلوه کند.

یافته‌های جدید در ژورنال Nature Astronomy منتشر شدند.


اچ تی سی یو ۱۲ لایف معرفی شد؛ نمایشگر ۶ اینچ، اندروید اوریو و اسنپدراگون ۶۳۶

۸ شهریور ۱۳۹۷
30 بار
بدون نظر


اچ‌تی‌سی یو ۱۲ لایف دقایقی پیش در جریان برگزاری ایفا ۲۰۱۸ به‌عنوان میان‌رده‌ی جدید اچ‌تی‌سی معرفی شد.

نمایشگاه ایفا ۲۰۱۸ هم‌اکنون در حال برگزاری است و شرکت اچ‌تی‌سی همانطور که پیشتر وعده داده بود، دقایقی پیش از گوشی جدیدش یعنی یو ۱۲ لایف رونمایی کرد. میان‌رده‌ی جدید اچ‌تی‌سی از طراحی جذابی بهره‌مند است و با قیمتی مناسب، ویژگی‌های متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یو ۱۲ لایف در حقیقت مدل ضعیف‌تر اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس به‌شمار می‌رود و به‌طور کلی به‌عنوان یک میان‌رده، از مشخصات بسیار خوبی بهره‌مند است.

اچ‌‌تی‌سی در U12 Life از نمایشگر ۶ اینچ با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (۲۱۶۰ در ۱۰۸۰)، نسبت تصویر ۱۸:۹ و نسبت کنتراست ۱۵۰۰:۱ استفاده کرده است که برای یک گوشی میان‌رده، نمایشگر خوبی به‌حساب می‌آید. از میان دیگر مشخصات HTC U12 Life می‌توان به تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای اسنپدراگون ۶۳۶ اشاره کرد. با نگاهی کلی به مشخصات یو ۱۲ لایف، می‌توان به‌صراحت گفت که تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۶ تنها موردی است که باعث می‌شود نتوان آن را یک گوشی رده‌بالا نامید. البته باید این را هم گفت که انتظار می‌رود این تراشه نسبت به اسنپدراگون ۶۳۰ (که در یو ۱۱ لایف مورد استفاده قرار گرفته بود) عملکردی تا ۴۰ درصد سریع‌تر داشته باشد.

HTC U12 Life

در قسمت پشتی این دستگاه از دوربینی دوگانه با سنسورهای ۱۶ و ۵ مگاپیکسلی استفاده شده است که اولی، دوربین اصلی به‌شمار می‌رود و دومی برای خلق افکت بوکه کاربرد دارد. قدرت تراشه‌ی این گوشی، این امکان را به‌کاربر می‌دهد که به ضبط ویدیوهای ۴K بپردازد. در قسمت جلویی یو ۱۲ لایف شاهد یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی هستیم؛ دوربینی که از فناوری تشخیص چهره، حالت زیبایی و البته فلش LED بهره‌مند است.

HTC U12 Life

از این‌ها که بگذریم، به بخش طراحی و ابعاد گوشی می‌رسیم. یو ۱۲ لایف دارای ابعاد ۱۵۸.۵ در ۷۵.۴ در ۸.۳ میلی‌متر است. چنین ابعادی، گوشی یادشده را به اسمارت‌فونی بزرگ تبدیل می‌کند. در مورد طراحی کلی گوشی هم می‌توان گفت که اچ‌تی‌سی کار خودش را به‌خوبی انجام داده و میان‌رده‌ای زیبا را تولید کرده است. در قسمت پشتی گوشی شاهد نوارهای باریک راه‌راهی هستیم که روی بدنه‌‌ی گوشی (از جنس شیشه‌ی اکریلیک) کشیده شده‌اند و حالتی فلزی‌مانند به‌آن بخشیده‌اند. گرچه اکثر شرکت‌ها امروزه در گوشی‌هایشان از بریدگی بالای نمایشگر استفاده می‌کنند، اما اچ‌تی‌سی ترجیح داده در میان‌رده‌ی جدیدیش از آن استفاده نکند. 

گفتنی است که در یو ۱۲ لایف از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی استفاده شده است؛ مدلی مخصوص از این گوشی با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در تایوان عرضه خواهد شد. این گوشی همچنین قرار است دو سیم‌کارت و اسپیکر استریو به‌همراه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره‌مند باشد.

اچ‌تی‌سی یو ۱۲ لایف قرار است در دو رنگ‌بندی آبی مهتابی و بنفش گرگ‌و‌میشی و با سیستم‌عامل اندروید ۸.۱ اوریو و رابط کاربری Sense اچ‌تی‌سی در دسترس خریداران قرار گیرد. این گوشی میان‌رده به باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است و اوایل اکتبر امسال در اروپا و آسیا با قیمت ۳۹۰ دلار عرضه خواهد شد.

در ادامه می‌توانید مشخصات کامل اچ‌تی‌سی یو ۱۲ لایف را مشاهده کنید:

دیدگاه‌های خود را در ارتباط با میان‌رده‌ی جدید اچ‌تی‌سی با کاربران زومیت در میان بگذارید.

نمایشگاه ژنو


پوشش گسترده‌ی زومیت از

یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فناوری جهان


آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از Ronin تا The Intouchables

۸ شهریور ۱۳۹۷
15 بار
بدون نظر











آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از Ronin تا The Intouchables – زومجی













































































داغ‌ترین مطالب هفته

شاخه‌های برتر


خانواده زومجی

عضویت در خبرنامه

















































فیسبوک تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت کامل از انرژی تجدیدپذیر استفاده خواهد کرد

۸ شهریور ۱۳۹۷
26 بار
بدون نظر


طبق اعلام فیسبوک، این غول شبکه‌های اجتماعی تا پایان سال ۲۰۲۰ به‌صورت کامل از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده خواهد کرد.

به‌تازگی فیسبوک در طی بیانیه‌ای از تعهد خود در قبال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در تمامِ عملیاتِ خود صحبت کرده است. طبق گفته‌ی این شرکت، آن‌ها قصد دارند تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی با کاهش ۷۵ درصدی تولیدگازهای گلخانه‌ای، برای استفاده‌ی کامل از انرژی‌های تجدید‌پذیر گام‌هایی بنیادین بردارند.

بنابراین آن‌ها علاوه بر اینکه در روزهای جاری مشغول بهبود پلتفرم خود برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی هستند، به تغییرات اقلیمی و بحرانی که در آینده‌ی نزدیک کره‌ی زمین را تهدید می‌کند، می‌اندیشند.

تا پیش از این، فیسبوک سرعتِ خوبی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته است. چندی پیش آن‌ها ۳ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را خریداری کردند که البته نخستین خریدِ آن‌ها در این زمینه نبوده و آن‌ها پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ نیز خریدِ اینچنینی را انجام داده‌اند.

نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی فیسبوک این است که آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را تنها برای انحراف اذهان عمومی از حجم انبوه مصرفی انرژی‌های سنتی در کسب‌و‌کارشان خریداری نمی‌کنند. فیس‌بوک یکی از شرکت‌های فناوری است که از مقر اصلی خود در ایالات‌ متحده تا مراکز داده‌ی خود در مکان‌های دورافتاده، از انرژی تجدیدپذیر بهره می‌برد.

این شرکت در همین رابطه می‌گوید:

تمام پروژه‌های بادی و خورشیدی درست به‌مانند مراکزِ داده‌ی ما نوپا هستند. این به این مفهوم است که هرکدام از پروژه‌های یادشده شغل‌های بیشتری ایجاد می‌کنند، سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند و محیطی سالم‌تر برای جوامعی که از ما میزبانی می‌کنند، تدارک می‌بینند؛ از پراینول در اورگان و لوس لوناس در نیومکزیکو تا هنریکو در ویریجینیا و لولئا در سوئد همگی از این موضوع نفع می‌برند.

تصمیمِ جدید فیسبوک به دنبال تعهدنامه‌ی تغییرات اقلیمی پاریس اتخاذ شده که فیسبوک نیز یکی از امضا‌کنندگانِ آن است. از آنجایی که این شرکت نزدیک به نیمی از توان مصرفی کنونی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند، رسیدنِ به هدف جدید کارِ چندان مشکلی برای آن‌ها نخواهد بود.


لودینگ ۲۰: از جمع‌بندی نمایشگاه گیمز کام ۲۰۱۸ تا بهترین تریلرهای نسل هفتم

۷ شهریور ۱۳۹۷
16 بار
بدون نظر




لودینگ ۲۰: از جمع‌بندی نمایشگاه گیمز کام ۲۰۱۸ تا بهترین تریلرهای نسل هفتم – زومجی

داغ‌ترین مطالب هفته
شاخه‌های برتر
خانواده زومجی

عضویت در خبرنامه